Vyhledat
  • Obrázek autoraVeronika

Trasa č. 2 -Bolevecké rybníky

Druhá trasa začíná u Autokempu Ostende na severu Plzně. Cílem celé trasy je seznámení s dalšími rybníky Bolevecké rybniční soustavy a porozumění lesu. První zastavení se nachází u arboreta Sofronka, které se stará o borovice v okolních lesích, s čímž souvisí i přírodní rezervace Doubí, kterou trasa objíždí. Po jednom delším výjezdu u areálu Škodovky se trasa vrací k rybníkům, až na pláž Ostende. Cesty na trase jsou široké a nijak technicky náročné, až na jeden zmiňovaný kopec. Výhodou trasy je, že vede klidným lesem a na konci je možnost příjemného koupání v Boleváku.

Odhadovaný čas: 3,5 h

Délka: 9,5 km / 6,2 km

Obtížnost: ***

Převýšení: 95 m / 73 m

Parkování / výchozí bod: Parkoviště Autocamping Ostende (N 49°46.55675', E 13°23.37968'). Parkování je zdarma a plocha dostatečně veliká.

Zastavení: Arboretum Sofronka, rybník Vydymáček, Co je za zdí?, Senecký rybník, rybník Košinář, Ostende.

Plánek trasy č. 2

Podrobný itinerář

• Z parkoviště Autocamping Ostende vede trasa na sever po silnici. Dodržujte pravidla silničního provozu a držte se vpravo. Na první křižovatce trasa pokračuje mírně doleva po silnici a po 350 m odbočuje doleva stále po silnici.

• Těsně před železničním přejezdem trasa opouští silnici a vede na sever podél kolejí. Cesta je nejprve zpevněná a poté vede po louce. Zde je možné vyzkoušet Cvičení 7: Po čáře.

• Po 700 m se trasa dostane opět na silnici, po které pokračuje doprava a na další křižovatce tvaru Ypsilon odbočuje mírně vpravo. Přibližně po 170 m se nachází Arboretum Sofronka (Zastavení 1)

• Trasa pokračuje po silnici na severovýchod a po 300 m odbočuje doprava. Po 70 m následuje větší křižovatka s přístřeškem u rybníka Vydymáček (Zastavení 2).

• Hlavní trasa zde odbočuje doleva podél plotu Arboreta Sofronka. Alternativní trasa (Zkratka 1) pokračuje ve směru jízdy rovně po asfaltové cestě do kopce, po 500 m odbočuje vpravo a po dalších 190 m se napojuje na hlavní trasu.

• Kousek od Zastavení 2 míjí trasa rybník Rozkopaný a vpravo od cesty ve stráni je skalní útvar Pupek. Přibližně po 500 m se lesní cesta změní na asfaltovou, kde je dostatečně veliký prostor pro Cvičení 3: Dokola.

• Trasa pokračuje po široké cestě a stáčí se podél zdi na jihovýchod a začíná zde hlavní stoupání trasy. Cesta je sice široká, ale kopec je místy opravdu prudký, a tak lze zařadit Cvičení 5: Vedle kola.

• Zastavení 3 se nachází v místě, kde se kopec narovná.

• Na rohu oploceného areálu trasa odbočuje doprava a 730 m vede rovně po širší cestě. Na křižovatce tvaru T se k hlavní trasa pokračuje doleva a připojuje se k ní Zkratka 1.

• Po dalších 530 m trasa odbočuje doprava dolu po stejně široké cestě. Odbočka je pár metrů za vedením. Ve sjezdu se nachází několik dlážděných rýh pro odtok vody, buďte opatrní. Sjezd je dlouhý přibližně 850 m a končí u přístřešku u Seneckého rybníku (Zastavení 4).

• Od Seneckého rybníku trasa vede po žluté turistické značce směr rybník Košinář. Tato cesta je velmi frekventovaná chodci i cyklisty. Buďte ohleduplní a dodržujte základní pravidla provozu. Na křižovatce rybník Košinář je Zastavení 5.

• Zde se opět odděluje alternativní trasa (Zkratka 2), která odbočuje doprava a pokračuje po zelené turistické značce přes hráz rybníka. Po 550 m odbočuje po silnici doleva a po dalších 150 m se napojí na hlavní trasu.

• Hlavní trasa od rybníku Košinář pokračuje po cyklostezce číslo 2151 a po 170 m přijede na křižovatku, na které je možné pokračovat 100 m rovně do místa, kde se nachází pumptrack (uměle vytvořený okruh s vlnami, který se projíždí bez šlapání), u kterého je doporučená Hra 3:Biatlon. Trasa se od pumptracku vrací stejnou cestou a na poslední křižovatce pokračuje na jih na rozcestí Pod Bílou Horou.

• Od rozcestí trasa vede na západ po cyklostezce a po 420 m se nachází pláž Ostedne, kde je možné zakoupit malé občerstvení a posedět u rybníka. Zde je Zastavení 5.

• Trasa pokračuje dál po cyklostezce směrem na severozápad. I tato cesta je vysoce frekventovaná chodci, cyklisty a dalšími sportovci, buďte ohleduplní. Nalevo i napravo od cesty se nachází různá posezení, dětská hřiště nebo venkovní posilovna.

• Na křižovatce tvaru T se zprava připojí Zkratka 2 a trasa pokračuje doleva, tedy na jihozápad. Po 450 m trasa končí ve výchozím bodě na parkovišti Autocamping Ostende.

• Tip: Vezměte si oběd s sebou do batůžku a téměř na konci trasy u Boleveckého rybníku využijte několika laviček a přístřešků, kde si uděláte piknik.

Zastavení

Arboretum Sofronka

Arboretum je označení pro zahradu stromů. Sofronka byla založená inženýrem Karlem Kaňákem v rámci Výzkumného ústavu lesního hospodářství a myslivosti. Arboretum se zaměřuje se na šlechtění borovic, provádí různé výzkumy a slouží jako vzdělávací centrum po děti i pedagogy, kde se vyučuje lesní pedagogika.

Vstup do areálu je zdarma a je otevřený od dubna do října každý pracovní den. Konají se zde i exkurze a další různé akce, například výstava hub nebo Pohádková stezka mezi borovicemi ve spolupráci s hokejovým klubem Pilsen Wolves.

V Sofronce se nachází dvě naučné stezky – NS Borovice (Pinus) a NS Včely a včelaření. Dále jsou zde voliéry, altány a pozorovací věže, meteostanice, kládiště, stromofon, rybníky, naučné cedule a další zajímavosti.

Rybník Vydymáček

Název Vydymáček získal díky své funkci, protože se jedná o malý průtočný rybník, který vydýmá (zachycuje) nápory velké vody pro okolní rybníky. V minulosti rybník zanikl, ale před druhou světovou válkou byl opět obnoven a společně s arboretem Sofronka a rybníkem Rozkopaný vytvářejí vhodné prostředí pro zvěř i rostliny. Více informací o celé Bolevecké rybniční soustavě je popsáno v trase č. 1. Na východ od rybníku se rozléhá přírodní památka Doubí, jejímž cílem je chránit staré borové doubravy, které jsou až 200 let staré.

Co je za zdí?

Celé stoupání doprovází vlevo od cesty vysoká betonová zeď. Co se za zdí děje a proč tam je?

Za zdí se nachází areál firmy Škoda JS a. s., která se zabývá jaderným strojírenstvím. Dříve (na přelomu 19. a 20. století) byl však areál využíván k testování zbraní, které Škodovka vyráběla. Dodnes se prý pod zemí v areálu nachází nevybuchlá munice. Až od druhé poloviny 20. století se průmysl začal věnovat jaderné energetice.

Škoda JS zde vyrábí jaderné reaktory a další komponenty, které využívají jaderné elektrárny. Zároveň poskytují servis těchto strojů. Spolupracují nejen s Dukovany a Temelínem, tedy jedinými dvěma jadernými elektrárnami, které v České republice existují, ale i dodávají reaktory do jiných zemí například na Ukrajinu. Kromě samotné výroby a servisu je nedílnou součástí firmy vývoj a inovace v oboru jaderného strojírenství.

• K čemu potřebujeme elektřinu?

Jaderné elektrárny jsou nejekologičtější továrny na elektřinu. Fungují na stejném principu jako tepelné elektrárny, neboť teplo, které vzniká při štěpení jádra uranu, ohřívá vodu, která v podobě páry pod vysokým tlakem pohání turbínu a ta zase generátor.

K čemu všemu ale elektřinu potřebujeme? Zamyslete se s dětmi, k čemu a jak často využíváte elektřinu. Zkuste si představit dnešní svět bez elektřiny.

Senecký rybník

Zastavení se opět nachází u jednoho z jedenácti rybníků Bolevecké rybniční soustavy. Rybník nese název podle nedaleké vesnice Senec a populární je dnes díky písčitým plážím a borovým lesům na jeho severním okraji. U břehu se nachází spousta míst k odpočinku nebo veřejných ohnišť.

U křižovatky na severní straně hráze se rozkládá [V1] skautská základna Senečák, která je maximálně využívána. Dopoledne sem dochází děti do Lesní školky Medvíďata a odpoledne jsou prostory určené pro schůzky různých skautských oddílů.

• Přes lávku

Na jihovýchod od budovy Lesní školky se nachází lávka z prkna, která je lehce vyvýšená. Zkuste lávku bez spadnutí překonat. Nejprve jeďte z kopce, a když se vám to podaří, zkuste to do kopce. Tato aktivita je podobná Cvičení 7: Po čáře.

Rybník Košinář

Další rybník Bolevecké rybniční soustavy získal název podle vrb z okolí, ze kterých se pletly košíky.

• Vodník

Prohlédněte si obrázek č. 11 od Josefa Lady a zkuste popsat, co všechno na obrázku vidíte. Cílem aktivity je rozvoj komunikace. Případně můžete společně vymyslet k obrázku příběh a rozvíjet tak fantazii.

Ostende

Pláž Ostedne získala název podle stejnojmenného přístavního města v Belgii, které se proslavilo rybolovem a krásnou pláží. Plzeňské Ostende je hojně navštěvováno nejen obyvateli z blízkého okolí, ale i lidmi z okolních vesnic Plzně či jinými turisty. Je zde možné využít bistra, půjčovny lodiček a příjemného koupání v čisté vodě. Ostende se jmenuje i Autokemp, u kterého trasa č. 2 začíná i končí.

Velký Bolevecký rybník, u kterého se pláž i autokemp nachází, je dle rozlohy 5. největším rybníkem v Plzeňském kraji. Říká se mu Bolevák nebo též Ostende a jedná se o nejstarší rybník z Bolevecké rybniční soustavy.