Vyhledat
  • Obrázek autoraVeronika

Trasa č. 3 - Křimice

Aktualizováno: 25. 5. 2020

Třetí trasa začíná na sídlišti Skvrňany a po cyklostezkách a odlehlých silničkách vede do Křimic, které jsou proslavené nejen zelím, ale i zámkem a zámeckým parkem. Kousek za Křimicemi se nachází hřiště s možností provozování více druhů sportovních aktivit, kde je jedno z pěti zastavení na trase. Z techniky jízdy na kole by měly děti procvičit hlavně brzdění a rovnováhu. Celá trasa vede po otevřených plochách a proto je vhodné si před cykovýletem zkontrolovat aktuální počasí s krátkodobou předpovědí. Silný vítr nebo parný den by mohly trasu výrazně ztížit. Jinak se jedná o jednoduchou trasu, která je vhodná pro přívěsné vozíky.

Odhadovaný čas: 2,5 h

Délka: 9 km / 5,9 km

Obtížnost: **

Převýšení: 65 m / 30 m Parkování / výchozí bod: Parkoviště Vojanova 17 (N 49°44.85822', E 13°19.36537') nebo kdekoliv jinde na sídlišti Skvrňany. Parkování je zdarma a neměl by být problém najít volné místo.

Zastavení: Živé pole, Zámek Křimice, Discgolfové hřiště, Řeka Mže, Dopravní hřiště

Plánek trasy č. 3

Podrobný itinerář

• Trasa začíná na parkovišti na sídlišti Skvrňany kousek od konečné tramvaje číslo 2. Doporučené parkování je v ulici Vojanova. Odtud trasa pokračuje po silnici na západoseverozápad. Na levé straně silnice je dostatečně široká cyklostezka.

• Trasa pokračuje stále rovně přes most nad Regensburskou silnicí, za kterým odbočuje doleva do kopce mezi terénními valy. Alternativní trasa (Zkratka 1) pokračuje stále rovně a za jeden kilometr se stočí doleva a následně doprava mezi domy, až se dostane na silnici z Vejprnic. Zde se napojuje na hlavní trasu a společně pokračují na sever ke kruhovému objezdu v Křimicích.

• Hlavní trasa se po prudším výjezdu drží vlevo. Na této asfaltové cestě je doporučené Cvičen 9: Stání na místě. Na následující křižovatce je Zastavení 1.

• Trasa z křižovatky vede na západ po cyklotrase číslo 2151. Cesta je měkká, a proto je vhodné zařadit Cvičení 2: Brzdi, na které později bude navazovat hra. Na další křižovatce zatáčí trasa doprava a za dalších 140 m se napojuje na silnici z Vejprnic.

• Po této silnici je nutné projet celé Křimice, držte se vpravo a buďte opatrní. Po více než kilometru na kruhovém objezdu trasa pokračuje rovně druhým výjezdem. Přibližně po 130 m se vpravo nachází Křimické náměstí s pomníky padlých v první a druhé světové válce.

• Za necelých 100 m se vlevo od silnice je Zámek Křimice (Zastavení 2) a o kousek dál Restaurace u Mže.

• Od Zastavení 2 trasa odbočuje ze silnice před mostem doprava. Tlumenou ulicí pokračuje k poslednímu domu, který objíždí zleva po méně zřetelné cestě. Cesta vede až k discgolfovému hřišti (Zastavení 3)

• Od hřiště trasa pokračuje po cestě a hned na první křižovatce po pár metrech odbočuje doleva a podjíždí elektrické vedení. Až se cesta narovná, je možné si zahrát hru 1: „Cukr, káva, limonáda“.

• Cesta končí na silnici do Radčic. Zde je Zastavení 4, pro lepší rozhled je vhodné dojet na most přes řeku, i když trasa dále vede opačným směrem.

• Trasa pokračuje na jihovýchod po cyklotrase číslo 2151. Po 740 m dorazí trasa k silnici, kterou je nutné překonat. Není zde žádný přechod ani upozornění o výskytu cyklistů, buďte opatrní! Za silnicí trasa pokračuje mírně doprava stále po cyklotrase užší cestou.

• Po 170 m trasa pokračuje přes silnici po přechodu a vede na jihozápad po cyklostezce podél Regensburské silnice. Zde je možné zařadit Cvičení7: Po čáře. Trasa podjede koleje a po kratším stoupání opět překonává silnici. Zde se alternativní trasa (Zkratka 2) vrací do výchozího bodu směrem na východ.

• Hlavní trasa pokračuje na jih po cyklostezce a přibližně po kilometru odbočuje na silnici doleva. Pecháčkovou ulicí vede 560 m a těsně před ulicí Terezie Brzkové zatáčí doleva. Po dalších 170 m trasa odbočuje doleva k 33. základní škole, kde je na konci ulice dopravní hřiště (Zastavení 5)

• Odtud je nutné se vrátit stejnou cestou, překonat ulici Terezie Brzkové a po její pravé straně pokračovat po cyklostezce na sever 470 m. Před kruhovým objezdem trasa odbočuje vlevo po přechodu pro chodce a vede Vojanovou ulicí až k výchozímu bodu na parkoviště.

• Tip: Nezapomeňte si vzít s sebou do batohu létající talíř (disc), ať si můžete po cestě zahrát discgolf.

Zastavení

Živé pole

Tato křižovatka odděluje od sebe 3 orné půdy a jeden ovocný sad. Orná půda je vhodná pro pěstování rostlin a zemědělských plodin. Život zde nachází i zvěř.

• Žiju na poli, kdo jsem?

Dokážeš podle popisu zvířete odhalit, o jaké zvíře se jedná?

1. Jsem hnědošedý hlodavec s dlouhýma ušima, černým nosem a mám silné nohy, aby se mi dobře hopsalo.

2. Jsem hnědý hrabavý pták, ale hlavu mám černomodrou a kolem očí jsem červený.

3. Vypadám jako malá myška, ale mám kratší ocas a zaoblené ušní boltce. Rád si hrabu doupě a cestičky pod zemí.

4. Jsem rezavě hnědý a 20 cm dlouhý. Mám krátké nožky a podobám se myši. Já však umím skladovat potravu v kapsičkách, které mám pod tvářemi.

5. Třepotám se nad polem a vyhlížím malé hlodavce, které bych ulovila. Jsem bílo černá a využívám opuštěných hnízd.

Řešení: 1. zajíc polní, 2. bažant obecný, 3. hraboš polní, 4. křeček polní, 5. poštolka obecná.

Zámek Křimice

Barokní zámek byl postaven roku 1732 a dnes patří rodině Lobkowiczů. Majitelé se v historii střídali, dokonce v druhé polovině 20. století patřil zámek Škodovce, která jej využívala jako ubytovnu pro učně.

Zámek není dnes veřejnosti přístupný z bezpečnostních důvodů. Přilehlý park však je otevřený každý den. Zámecký park je velice klidné místo s krásnými starými stromy a barokními sochami. Konají se zde každoročně Zámecké slavnosti anebo svatby.

O kousek dál od zámku blíže k řece se nachází Restaurace u Mže, která se specializuje na rybí pokrmy, konkrétně na uzené pstruhy. Součástí restaurace je příjemné venkovní posezení u řeky, dětské hřiště a minigolf. Za pozornost stojí i dvě 200 let staré lípy, které patří mezi památné stromy.

Discgolfové hřiště

Discgolf je hra podobná klasickému golfu, ale místo míčku a hole se používá létající talíř (disk). Cílem hry je trefit se diskem do jamky na co nejméně pokusů. Začíná se z určeného výchozího bodu střelbou na první jamku. Jamek je po prostoru několik a mají dané pořadí. Kdo bude mít na konci hry nejméně hodů a trefené všechny jamky vyhrává. Hra je vhodná pro celou rodinu, nezáleží na věku a jedinou pomůckou je létající talíř.

Discgolfové hřiště v Křimicích vzniklo v roce 2019 a má 9 jamek. U řeky Mže se nachází molo, spousta laviček a velká šachovnice. Pěkné místo pro zpestření výletu s dětmi.

Řeka Mže

Mže je 106 km dlouhá řeka, která pramení v Německu a končí v Plzni, kde je využívána hlavně v zemědělství.

Na Mži se nachází největší přehrada Plzeňského kraje – Hracholusky. Tato vodní nádrž má více funkcí. Hlavně reguluje množství vody řeky Mže, která během jarních povodní často zaplavovala okolní vesničky blíže k Plzni. Dále jsou Hracholusky přírodní čističkou vody, protože nečistoty se usazují dole v nádrži. Proto je řeka Mže považována za velmi čistou. Hracholusky jsou využívány k rekreaci i vodním sportům. Kolem Hracholusk je spousta chatiček, táborů a kempů.

V Plzni se 4 řeky postupně stékají do jedné řeky Berounky. Nejprve se v Doudlevcích vlévá Úhlava do Radbuzy, ke kterým se za Štruncovými sady přidá z levé strany řeka Mže a vzniká Berounka. Jako poslední se pravostranným přítokem stává Úslava u kostela svatého Jiří u Doubravky. Do Vltavy se Berounka vlévá na jihu Prahy.

Dopravní hřiště

Dopravní hřiště se nachází v areálu 33. základní školy (Terezie Brzkové 31), která je jeho vlastníkem. Hřiště je však veřejnosti přístupné každé úterý od 16:00 do 17:30. Je možné si zde zapůjčit i kolo či čtyřkolku. Vstupné je 10kč a cyklistická helma je povinná. Více informací je k dispozici na stránkách školy.

Jaká jsou pravidla silničního provozu a jak se má cyklista na silnici chovat je popsáno v kapitole 2.3.

• V provozu

Využijte veřejného dopravního hřiště a zahrajte si na běžný silniční provoz. Rozdělte si role a podle toho se na hřišti pohybujte. Role si můžete po chvíli vyměnit. Příklady rolí:

- sanitka – jezdí rychle, houká, ostatní ji musí umožnit průjezd

- policajti – dohlíží na dodržování pravidel a případně pokutují (pokuta – dřep)

- rozvoz pizzy – jezdí různě po hřišti a dodává pizzu, často staví

- maminka / tatínek – jezdí na nákup, do práce, odvést děti do školy

- neposlušný cyklista – ten, kdo porušuje pravidla