Vyhledat
  • Obrázek autoraVeronika

Trasa č. 5 - Borský park

Aktualizováno: 25. 5. 2020

Pátá navržená trasa začíná na severním okraji Borského parku, odkud pokračuje k vodní nádrži České údolí. V klidném lese u Valchy čeká děti hra biatlon, jinak je trasa zaměřená převážně na vytrvalost. Jedná se o nejdelší trasu, která se neustále vlní. Kromě úseku po severním břehu přehrady, kde je cesta úzká, vede trasa po širokých cestách a cyklostezkách. Přibližně za polovinou se trasa dělí na alternativní trasu přes Škodaland a hlavní trasu kolem Luftovy zahrady. Poslední zastavení se nachází u pramene v Českém údolí, odkud trasa stoupá Borským parkem zpět na parkoviště. Tato trasa je vhodná na celodenní výlet, který lze prodloužit jinými sportovními aktivitami v Borském parku nebo v areálu TJ Slavia VŠ.

Odhadovaný čas: 4 h

Délka: 10,8 km / 9,2 km

Obtížnost: *****

Převýšení: 141 m / 128 m

Parkování / výchozí bod: Parkoviště v ulici U Borského parku (N 49°43.49750', E 13°22.08912'). Parkování je veřejné, ale kapacita není tak veliká. Další možnost parkování je na sídlišti Bory.

Zastavení: Borský park, Vodní nádrž České údolí, Luftova zahrada, Škodaland, Studánka České údolí

Plánek trasy č. 5

Podrobný itinerář

• Trasa začíná na veřejném parkovišti v ulici U Borského parku a pokračuje parkem po žluté turistické značce směrem na Valchu. Přibližně po 400 m se v parku nachází socha Ruky (Zastavení 1).

• Trasa pokračuje po žluté turistické značce, po 400 m vyústí na Klatovskou třídu, kde odbočuje doleva a hned za mostem doprava a podjíždí dálnici. Trasa stále vede po žluté turistické značce podél břehu přehrady. V ostré pravotočivé zatáčce je možnost sestoupení k vodě a posezení na menší skalce, zde je zastavení 2.

• Cesta podél břehu přehrady je užší a v jednom místě je menší kopeček, který je pro méně zdatné cyklisty nesjízdný, proto je zde navržené Cvičení 5: Vedle kola.

• Jakmile trasa narazí na Dobřanskou silnici, překoná ji rovně a pokračuje pod železniční most. Hned za mostem trasa odbočuje doleva po široké kamenité cestě do kopce. Po 750 m se objeví křižovatka a z pravé strany se připojuje cyklistická trasa. Zde je prostor pro Hru 3: Biatlon.

• Trasa dál vede po cyklotrase číslo 2151 směrem na jih a po 1 km na kruhovém objezdu na Valše odbočuje třetím výjezdem. Zde se pohybujete v běžném silničním provozu, zvyšte svou pozornost, dodržujte pravidla bezpečné jízdy a buďte ohleduplní.

• Po 340 m trasa odbočuje vpravo směr Litice stále po cyklotrase 2151, kterou za dalších 620 m opouští směrem na severovýchod po cyklotrase číslo 3. Trasa vede přes lávku, mezi domy zatočí doleva, hned doprava a znovu doprava. Po pravé straně ulice k Lávce vede chodník, který je současně cyklostezkou. Zde je možné zařadit Cvičení 8: Jízdu pomalosti. Ještě před křižovatkou s Klatovskou silnicí trasa odbočuje doleva před domy. Po 300 m se trasa dělí na hlavní a alternativní trasu.

• Alternativní trasa (Zkratka 1) pokračuje rovně až po 550 m dorazí ke Škodalandu, kde je zastavení 4. Odtud pokračuje na po levé straně silnice po cyklostezce, překoná hráz nádrže a odbočuje doprava pod most dálnice. Za mostem se cesta rozděluje, alternativní trasa se drží vlevo. Zde je nutné slézt z kola a obejít plot. Trasa pokračuje po široké zpevněné cetě, na které je možné vyzkoušet Cvičení 4: Slalom. Na další křižovatce trasa vede mírně vpravo a po 300 m dorazí k prameni v Českém údolí, kde se připojuje k hlavní trase a je zde zastavení 5.

• Hlavní trasa zatáčí vpravo a po 50 m odbočuje vlevo po silnici, ze které se po 170 m odděluje vpravo do ulice Pod Třešňovkou. Na křižovatce tvaru Y se trasa drží vlevo a vede přes most na dálnicí směrem na Výsluní. Na konci odbočuje vpravo a hned vlevo a pokračuje Zářijovou ulicí. Po 580 m vede trasa stále rovně Říjnovou ulicí až na náměstíčko. Odtud trasa pokračuje po cyklotrase číslo 3 na severovýchod a po 300 m odbočuje vlevo do Luftovy zahrady (Zastavení 3).

• Ze zastavení 3 se trasa vrací na křižovatku Zborovské ulice a ulice Za Rybárnou a pokračuje na sever pře Tyršův most po levé straně po chodníku. Hned za mostem trasa odbočuje doleva společně se žlutou turistickou značkou a vede po široké cyklostezce, na které je možné zařadit Cvičení 4: Slalom. Trasa vede k prameni v Českém údolí, kde se schází s alternativní trasou. (Zastavení 5)

• Od pramene trasa vede na sever po žluté turistické značce, podjíždí železniční most a stoupá do prudkého kopce v Borském parku. Společně se žlutou turistickou značkou trasa vede až na severní okraj parku k výchozímu bodu trasy - k parkovišti.

• Tip: Po výletě využijte občerstvení s příjemným posezením u pivnice nebo u restaurace Slavia v Borském parku.

Zastavení

Borský park

Zatavení se nachází u pomníku Jiřího Trnky, který se narodil v Plzni a proslavil se loutkovými filmy, jako jsou například Staré pověsti české, Dobrý voják Švejk a další. Pomník pojmenovaný Ruka odkazuje na Trnkův stejnojmenný film, který ztvárňuje život umělce v totalitním režimu. Jiří Trnka se i aktivně podílel na kulisách a loutkách divadla Spejbla a Hurvínka.

Borský park je největším a nejnavštěvovanějším parkem v Plzni. Rozsáhlý lesopark vytváří vhodné podmínky pro rekreaci i různé pohybové aktivity. Velké louky lze využít na fotbal, frisbee a jiné míčové hry, spletité cesty zpříjemní běžecké a cyklistické tréninky a klidné části mezi stromy jsou příjemným místem pro relaxační cvičení nebo odpočinek. V Borském parku se nachází i dětská hřiště.

Přilehlý sportovní areál TJ Slavia VŠ nabízí další sportovní aktivy – inline brusle, tenis, nohejbal, volejbal, házená, florbal a minigolf. Rezervace kurtů je nutná. Dále areál nabízí občerstvení v podobě dolní pivnice a horní restaurace Slavia.

Vodní nádrž České údolí

Vodní nádrž České údolí se nazývá podle údolí, které za hrází pokračuje podél řeky směrem na východ až k Tyršovu mostu. Přehrada je 2 km dlouhá a slouží k rekreaci, a rybolovu, koupání je spíše nedoporučováno. Před Liticemi se nachází sportovně relaxační areál Škodaland, který nabízí více sportovních aktivit. Viz zastavení Škodaland. Dále se kolem vodní nádrže nachází chatové osady, autokemp a loděnice.

Luftova zahrada

Původně byla zahrada využívána rodinou Burgerových k chovu rybničních ryb, a proto se místo nazývalo Rybárnou. Když majetek získal doktor Vilém Luft, který začal zahradu využívat k soukromým rekreačním účelům a rybolov byl zastaven. Po jeho smrti byla zahrada prodána státu a mnoho let chátrala. Od roku 1996 město Plzeň krásy zahrady obnovuje a dnes slouží jako malá botanická zahrada s letitými dřevinami. Vstup pro veřejnost je možný každou první středu v měsíci.

Škodaland

Sportovně rekreační areál Škodaland je příjemné místo k relaxaci u vody a sportování. Multifunkční areál nabízí půjčování šlapadel, lodiček, paddleboardů a dalšího sportovního náčiní (míče, pétanque, vybavení na ping pong a badminton). V areálu se nachází inline dráha, minigolf, přírodně čištěné jezírko ke koupání, venkovní posilovnu a hřiště na volejbal a fotbal.

Vstup do areálu je zdarma, koupání, pronájem hřišť a půjčovna vybavení jsou zpoplatněné. Škodaland pořádá i mnoho sportovních i kulturních akcí včetně letních příměstských táborů.

Studánka České údolí

Zastavení se nachází u dřevěného přístřešku, pod kterým se nachází pramen s pitnou vodou. V okolí je dětské hřiště pro malé i velké, veřejné ohniště a spousta místa na odpočinek. Vede zde i krátká naučná stezka Skautské údolí, která popisuje jednoduché hry.

• Voda, voděnka

Přečtěte si poslední odstavec básničky od Jiřího Žáčka a zamyslete se, o čem básnička je.

Jiří Žáček – Voda, voděnka Běží jako o život k dalekému moři vod, bujná voda, voděnka. Plyne kolem jako čas, s deštěm se k nám vrátí zas, věrná voda, voděnka.

Básnička vypráví o koloběhu vody. Využijte místo odpočinku a o koloběhu vody si něco málo řekněte.

Pro chytré hlavičky:

Zkuste si básničku zapamatovat a na konci trasy ji zpaměti odrecitovat.